Начална страница | Здраве | ЗА ДОБРО ЗДРАВЕ И ФОРМА ЯЖТЕ ПРАЗ

ЗА ДОБРО ЗДРАВЕ И ФОРМА ЯЖТЕ ПРАЗ

image

Празът е любим зеленчук, за тези които искат да подържат здравето и формата си…,

тъй като е нискокалоричен и богат на много витамини и микроелемен­ти. С право някои го наричат "аспержите на бедняка."

Произходния център на пра­за е Средна Азия и Средиземноморието.

Празът е зеленчук, който през зимата не бива да липсва на на­шата трапеза. 100 грама от него дават 38 калории. Празът съдър­жа витамин В/, В и РР, в по-голя­мо количество витамин Е и твър­де много витамин С. Той е богат на желязо и калий и преди всич­ко на летливи вещества с анти­септичен ефект, така наречени­те фитонциди. Затова празът е особено полезен, когато се при­ема в сурово състояние. В такъв случай той може да послужи ка­то профилактично средство сре­щу инфекциозните заболявания. Празът помага много при ане­мии и сърдечно съдови заболя­вания, при бъбречни болести и при болести на обмяната на ве­ществата. Празът е една от ня­колкото съставки на народното лекарство за лечение на безп­лодието при жените.

Празът се консумира топъл и студен, суров, варен или печен. Когато купуваме праз от паза­ра, трябва да избираме пресен, гладък праз с дебели листа, кои­то леко скърцат между пръсти­те. Добре е по корените да има малко пръст, което е гаранция за свежест Ако го съхранявате в хладилник, поставете го в отде­лението за зеленчуци, увит във вестник. Печен праз обаче не поставяйте в хладилника, защо­то става трудносмилаем.

Само големите стръкове праз трябва да се бланшират около 2 минути във вряла вода преди употреба. За да се запази вку­сът му, трябва да се избягва продължителната топлинна обработка.

Може би най-добрият начин да се консумира празът е старата народна българска рецепта - да се нарязва на ситно, в добре втасала, бистра и не много со­лена зелева чорба, подправя се с червен пипер и растително масло и се яде самостоятелно или като прибавка към пържено свинско месо, зрял фасул, муса­ка с картофи или някое друго подходящо ястие.

Салатите от праз трябва да се консумират веднага, защото много бързо вехнат и губят сво­ите летливи вещества. Към сит­но нарязания праз може да се прибавят настъргани моркови или целина. Такава салата, как­то и зелевата чорба с праз имат изключително добър лечебен ефект.

Празът успешно придружава както телешко, така и риба, пу­шено месо или птици.

След загряване няколко мину­ти в тенджера под налягане запържете в тиган на силен огън нарязан на парчета праз /с до­бавка на сол и пипер/ и поднесете като гарнитура към печена риба.

От праза може да се приготвят и много вкусни ястия.

* Празеник. Нужни са 500 г ко­ри за баница, 1,5 чаени чаши олио, 350 г извара, 1 яйце, 4-5 стръка праз - ситно Нарязан, сол, черен пипер, сух джоджен. Отделно - 250 г кисело мляко и 3 яйца.

Изварата разбъркваме с яйце­то, праза и подправките, за да се получи пастата за плънката. След това в добре намазана та­вичка разстиламе 2-3 пласта ко­ри. Ръсим от плънката и полива­ме с мазнина. Продължаваме по същият начин, докато свършат всичките кори. Тогава разбъркваме киселото мляко с яйцата, посоляваме леко и поливаме ба­ницата. Печем в силна фурна.

Добавете към: del.icio.us | Digg | Svejo.net | Facebook
  • email Изпратете на приятел
  • print Версия за печат
  • Plain text Обикновен текст