Начална страница | Здраве | КАК ДА ОГРАНИЧИМ ХОЛЕСТЕРОЛА В МЕНЮТО СИ

КАК ДА ОГРАНИЧИМ ХОЛЕСТЕРОЛА В МЕНЮТО СИ

image

Не е достатъчно само да избягваме животинските мазнини,…

трябва също така да сме наясно кои от растител­ните и под каква форма са най-полезни

Повишеният общ и "лош" холестерол е сред основните ри­скови фактори за най-теж­ките сърдечно-съдови и мозъчно-съдови заболявания, включително инфаркта и инсулта. Една част от холестерола се произвежда в ор­ганизма, но повечето по­стъпва в тялото от храната, която консумираме. Ето какво е съдържанието му в 100 г от някои продукти: че­рен дроб - 333 мг, телешко филе - 73 мг, сьомга - 72 мг, пилешки гърди (без кожа) -73 мг, кашкавал -100 мг. Са­мо в 1 с.л. масло има 33 мг холестерол.

Отдавна е установено, че поли- и мононенаситени мастни киселини, намира­щи се основно в растителни­те мазнини, в това число ра­финираното слънчогледо­во олио, могат да доведат до намаляване на холестерола в кръвта. Най-ефективни в понижаването на общия и "лошия" холестерол са полиненаситени мастни ки­селини, чийто основен из­точник в нашето всекидне­вие е слънчогледовото олио. Полиненаситените мастни киселини са от две групи - омега 6 и омега 3.

Доказано е, че качестве­ните растителни мазнини са необходими за хармонично­то развитие на организма -зехтинът, както и рафини­раното слънчогледово олио са полезна храна.

За да премине в твърдо състояние, както е в марга­рините, растителното олио се хидрира, като двойните му връзки се насищат с во­дород. При този процес съществено намаляват биологичните му качества.

Всички печива и за­куски днес се приготвят с хидрогенирани мазнини, тоест, те нямат никакви биоактивни свойства. През последните години в специа­лизираната литература се появиха съобщения за ня­кои странични здравослов­ни ефекти, имащи връзка с консумацията на твърди маргарини. Здравните про­блеми се дължат на съдър­жащите се в тези маргарини т. нар. трансизомери на мастните киселини. Те за­трудняват биосинтезата (производството от организма) на арахидоновата мастна киселина (имаща от­ношение към растежа), как­то и метаболизма на други­те мастни киселини. Нама­ляват чувствителността на клетките спрямо инсулина. Увеличават риска от сър­дечно-съдови заболявания. Тези научни факти наложи­ха промени в технологията за производство на маргари­ни. Процесът на хидриране бе заместен от преестерифициране и фракциониране, при което се получава ниско съдържание на транс мастни киселини в крайния продукт.

Следователно за да захраним тя­лото си с полезни мазнини, трябва да се насочим към висококачествените расти­телни и рафинирани олиа. Те имат още един голям плюс - помагат да се под­държа нормално телесно тегло. Неслучайно са на по­чит в диетите на звездите, наред с постните меса, зе­ленчуците и плодовете. Много от тях са заложили на майонезата - заради по­добрите й вкусови каче­ства. Мадона например я добавя към пилешкото в обяда си. Риана си приготвя сандвич от 2 филийки пълнозърнест хляб, намазани с майонеза и с добавка на парченца маруля или домат.

Изключително популярна стана салатата с рулца от раци: много ситно на­рязани, те се смесват с оформени по същия начин кисели краставички и се за­ливат с нискомаслено кисе­ло мляко, разбито добре с майонеза, горчица, сол и че­рен пипер на вкус.

Арнолд Шварценегер, кой­то пръв в САЩ въведе за­брана за употреба на вред­ни мазнини в заведенията за обществено хранене, пре­поръчва майонезата заради полезните мазнини, които увеличават отделянето на тестостерон.

 

Добавете към: del.icio.us | Digg | Svejo.net | Facebook
  • email Изпратете на приятел
  • print Версия за печат
  • Plain text Обикновен текст