Начална страница | Здраве | ДА СЕ ОБЪРНЕМ КЪМ СЛЪНЧЕВАТА СТРАНА НА ЖИВОТА

ДА СЕ ОБЪРНЕМ КЪМ СЛЪНЧЕВАТА СТРАНА НА ЖИВОТА

image

Хората, които страдат от депре­сия, често разчитат на хапчетата, за да се пренастроят...

Резултатът от приемането на антидепресант обаче не се различава значително от пиенето на плацебо таблетка (в която няма със­тавките на медикамента, но пациентът вярва, че взима лекарството). Значи, става въпрос за внушение.

Силата на позитивното мислене дава по-добри и постоянни резултати, каз­ват специалистите по невролингвистично програмиране и когнитивно поведенческа терапия. Проучванията в областта на т. нар. позитивна пси­хология доказват, че е възможно да променим нагласата си и да погледнем положително на живота, като се отър­вем от черните си мисли. С помощта на няколко прости трика!

1. Правете умствена "гимнастика"

Точно както тренирането с тежести може да ви направи по-добър бегач така и уп­ражненията по ведро мислене ще ви направят по-щастливи.

"Отговорниците" за положителните емоции, като оптимизма например, се намират в лява­та предна част на мозъчната кора. "Загряване­то" на невроните в тази област чрез медита­ция може да прогони мрачните ви мисли и да се почувствате по-щастливи.

За повечето от нас медитацията е нещо, което никога не правим, дори да сме го включили в спи­съка си със задачи. Само няколко минути дневно обаче могат да настроят мисленето на щастли­ва вълна. Опитайте тази лесна техника: Намислете си една дума, която ви носи спокойствие - например "релакс", "любов", "мир"...

Седнете на тихо място, затворете очи и дишайте бавно.

При всяко издишване си повтаряйте избра-

Когато ви хрумне друга, отпъдете я внима­телно и продължете да повтаряте вашата

Правете това упражнение в продължение

2. Организирайте си по един "щастлив час" всеки ден

Повечето от нас не посвещават достатъчно време на това да мислят за живота си и да си дадат сметка на коя част от него всъщност се наслаждават".

Изследователи от Калифорнийския универси­тет направили експеримент, като помолили 900 жени да напишат какво са правили пре­дишния ден и след това да анализират как са се чувствали по време на всяка своя дейност. Жените били изненадани от това колко много време са прекарали да вършат неща, които ги карали да се чувстват нещастни.

Бързо разведряване

Напишете как сте прекарали една седмица,

След това помислете как бихте могли да "прехвърлите" един час дневно от ня­каква дейност, която ви е безинтересна (сърфирането по телевизионните канали, подреждането на дома), към друга, която ви е приятна (разходка, време за парт­ньора). Ще се изненадате колко ще по-добрите общото си душевно състояние с този един щастлив час на ден.

3. Мислете извън рамките

Преминаването от негативно към по­зитивно мислене няма да стане за една нощ, така че се възползвайте от един трик на когнитивно-поведенческата те­рапия, наречен "алтернативно мисле­не".

То ще ви помогне да се отървете от от­рицателни мисли като "Не мога да се справя", "Чувствам се ужасно", които ви идват наум автоматично".

Бързо разведряване

Следващия път, когато ви текне нега­тивна мисъл от рода на "Толкова съм досадна", задайте си следните въпроси:

Наистина ли?

Има ли друг начин да се погледне на това?

Когато не се чувствам така, имам ли друг поглед върху нещата?

4. Внимавайте какво говорите 

Имате навик да си правите шеги с това каква катастрофа е интимният ви жи­вот или кариерата ви? Внимавайте! Това, което казвате, е това, което чува подсъзнанието ви". Типично в стила на британския хумор е да се очерняш, но когато говорите негативно за себе си, изграждате и негативна умствена на­стройка. Затова дори да преувеличава­те, когато казвате, че новата ви работа е истински кошмар, ще започнете да си вярвате.

"Филтрирайте" отровния си език. Когато ви задават обичайните въпроси "Как сте?" или "Как прекарахте уикенда?", пос­тарайте се отговорът ви винаги да бъде положителен.

5. Впрегнете силата си от времето, когато бяхте на 9 години

Можете да подсилите "слънчевата стра­на" на ума си, като прекарвате опреде­лено време в "зоната" или в състояние, известно като "поток". Там се намира­те, когато сте напълно съсредоточени в някаква приятна дейност и изключвате от всичко останало".

Спомнете си какво сте обичали да пра­вите на 9 години и помислете дали не можете да се заемете с него като хоби сега. Може би балет или танци, рисуване или спорт, плетене или бродиране... Смята се, че сме най-верни на себе си и най-малко повлияни от другите на 9-10-го-дишна възраст.

6. Определете си един ден за добри дела

По-лесно е да си повярвате, че сте до­бър човек, ако правите добрини. Про­учвания на психолози сочат, че много дребни любезни жестове в един опре­делен ден повдигат повече настроение­то ни, отколкото ако се опитваме да се държим добре въобще.

Един ден в седмицата търсете поводи, за да проявите добрина - но правете раз­лични неща. Провеждани са експерименти с повтарянето на една и съща любезна постъпка. В резултат чувството за щас­тие у участниците постепенно намаля­ва. Разнообразието и спонтанността са правилният подход в този метод.

7. Сложете си снимки

Това, с което се заобикаляме, е определящо за нашето добро само­чувствие. Личните предмети и сним­ки не са само декор, те са психическа подкрепа, засилваща усещането за стойността ни и намаляваща производ­ството на невротрансмитери в мозъка, които създават тревожност.

Бързо разведряване

Сложете 6 рамки снимки на семейството и приятели, както и ваши, запечатали собствените ви постижения (напри­мер финиширате в маратон, изнасяте рецитал, танцувате на сцена). Закачете и всички дипломи и сертификати, които притежавате. Така в лош ден можете веднага да ги погледнете и те ще ви напомнят за успехите и положителните емоции, които изпитвате.

 

 

 

Добавете към: del.icio.us | Digg | Svejo.net | Facebook
  • email Изпратете на приятел
  • print Версия за печат
  • Plain text Обикновен текст