Начална страница | Здраве | ХРАНИТЕЛЕН И ДВИГАТЕЛЕН РЕЖИМ ПРИ АНЕМИЯ

ХРАНИТЕЛЕН И ДВИГАТЕЛЕН РЕЖИМ ПРИ АНЕМИЯ

image

При анемия червените кръвни клетки, които транспортират кислорода,…

намаляват съдържанието си на хемоглобин. Една от причините за анемията е диетата с ниско съдържание на желязо. Това е често явление при млади момичета, които се подлагат на почти гладни диети, за да отслабнат. Анемията обаче може да се дължи и на хронични кръвоизливи. При бременност, както и при ранна детска и старческа възраст анемията се дължи на повишената нужда от желязо, което не се компенсира от допълнителния внос на желязо. Желязото участва в молекулата на хемоглобина, който носи кислород до клетките и тъканите. Една от основните причини за анемия е кървенето при язва и други заболявания.

Желязодефицитната анемия може да бъде причинена и от тежко менструално кръвотечение при жените, ако те не приемат достатъчно желязо, за да възстановят нивото му в кръвта.

Анемията може да се дължи и на намалена продукция на червени кръвни клетки или на увеличената скорост на тяхното разрушаване. Веки ден около 1 % от червените ни кръвни клетки се износва и бива заменен от нови червени кръвни клетки: анемията е резултат от нарушаването на този баланс. Причина за анемията могат да бъдат редица заболявания като: туберкулоза, малария, бъбречни заболявания, диетичен дефицит-, който може да увеличи разрушаването или намали,производството на червени кръвни клетки. Натрупването на алуминий също може да бъде една от причините за анемия.

Диетата включва следните храни:

Човек, страдащ от анемия, трябва да се храни с пресни плодове и зеленчуци, които съдържат много желязо, предимно тъмнозелените като спанак, киселец, коприва, салата, магданоз и др. От плодовете най-полезни са бананите, гроздето, ябълките, ягодите, стафидите, сливите, боровинките - черна и червена и др. Бананите са особено препоръчителни, тъй като съдържат фолиева киселина и витамин В12, в допълнение към желязото.

Други богати на желязо храни са слънчогледовото и сусамовото семе и медът. Освен че съдържа желязо, медът също така е богат и на мед, който е нужен за усвояване на желязото. Богатите на желязо храни повишават абсорбцията му. Плодовите и зеленчуковите сокове също са богати на желязо. Най-препоръчителните сокове са от спанак, млада люцерна, магданоз, моркови и в малки дози от червено салатно цвекло. От плодовите сокове най-препоръчителни са от червено грозде, боровинки, сливи, касис, горски плодове и др.

От билките се препоръчват: череноман, глухарче, розови цветове и др.

Активно-двигателният режим включва чести разходки на чист и свеж въздух, дихателни упражнения и леки излети без умора и преумора и да се дружи със "слънчеви" и дружелюбни хора.

 

Добавете към: del.icio.us | Digg | Svejo.net | Facebook
  • email Изпратете на приятел
  • print Версия за печат
  • Plain text Обикновен текст